Pokrywa zaworów 1.6 HDI
Citroen,  Ford,  Inne

1.6 HDI, czy 2.0 HDI? Co wybrać? który lepszy?

Prawdopodobnie tak jak ja kiedyś, wiele osób stoi przed ciężkim wyborem, czy lepszy będzie 1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Obydwa z nich dane mi jest eksploatować i naprawiać, więc postanowiłem przybliżyć Ci kilka aspektów technicznych, które być może ułatwią Ci wybór.

Obydwa silniki są produkcji koncernu PSA (Citroen&Peugeot) jednak występują również w innych pojazdach pod zmienioną nazwą (HDI jest zastrzeżone wyłączenie dla koncernu PSA). Silniki te spotkać można między innymi w Fordzie (TDCI), czy też w Mini Cooper, Mazdzie (CD). Od tych „oryginałów” PSA różnią się głównie osprzętem silnika oraz mapą silnika- tak w dużym uogólnieniu.

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

Jak działają silniki HDI?

Silniki HDI, są to turbo doładowane silniki oparte są na układzie wtryskowym common rail. W porównaniu do innych typów silników Diesla np. TDI- wtrysk nie jest realizowany poprzez konkretną sekcję pompy wtryskowej, a przy pomocy impulsu elektrycznego o określonej długości (sygnał PWM). W konwencjonalnym układzie wtryskowym ciśnienie generowane przez pompę jest „wyrzucane” konkretną sekcją cylindra. W HDI pompa generuje stałe ciśnienie przekazywane do listwy wtryskowej, do której podłączone są wtryski. Po podaniu impulsu sterującego na wtryskiwacze piezoelektryczne następuje wtrysk paliwa do silnika.

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

Rozwiązanie takie ma wiele zalet, między innymi jest to:

  • ograniczona pulsacja ciśnienia- listwa paliwowa skutecznie je ogranicza
  • bardzo precyzyjny wtrysk paliwa (wtryskiwacze wliczając pre- i post- wtrysk mogą wykonać do 7 wtrysków paliwa w ciągu jednej sekcji wtrysku!)
  • niższy poziom spalania dzięki tej właśnie precyzji= oszczędność
  • wyższa kultura pracy silnika
  • łatwiejsze osiąganie wyższej mocy z mniejszej pojemności
  • cichsza praca silnika
  • mniejsza „turbo-dziura” – pośrednio.

Minusy to między innymi:

 

  • klema na akumulatorze
  • wyższe koszty napraw
  • wymaga lepszej jakości paliwa- nie pojedzie na oleju rzepakowym 🙂

 

A więc, który silnik wybrać?

Silniki te w pierwszych latach produkcji występowały z głowicą 16- zaworową. W późniejszym okresie wprowadzono silniki 8- zaworowe. Zasadniczo moc tych silników pozostała ta sama, lecz poprawiono kilka drobiazgów konstrukcyjnych. Osobiście jestem zwolennikiem 16 zaworów- lepsza wydajność „zasilania/wydechu” jednak po pewnym czasie może powstać potrzeba wymiany hydro zaworów. Po ludzku należało by wymienić 16 hydro zaworów oraz 16 popychaczy. Wysokiej jakości zamiennik każdego z elementów to ok. 30 PLN, więc sumarycznie jest to 960 PLN. Przy silniku 8 zaworowym, analogicznie jest to o połowę taniej.

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

1.6 HDI to konstrukcja zawierająca w sobie o wiele więcej elektroniki niż jednostka 2.0 HDI. Stąd najczęściej pojawiające się usterki mogą kosztować nieco więcej pieniążków.

  • elektrozawór EGR – chyba największa bolączka tej konstrukcji. Zamiennik nie wchodzi w grę.

Koszt około 600 PLN (na rok 2019)

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

Więcej informacji tutaj: https://www.projekt-auto.pl/egr-diagnostyka/

Różnica:

1.6 HDI – EGR sterowany sygnałem PWM

2.0 HDI – EGR sterowany bezpośrednio podciśnieniem.
  • przepływomierz – również często spotykany problem w tych silnikach. W tym przypadku również zamiennik nie wchodzi w grę. Tańsze zamienniki pracują, jednak posiadają inną charakterystykę. Silnik może palić więcej, gorzej reagować na pedał przyspieszenia, czy też źle zapalać.

Koszt nowego to około: 400 PLN (na rok 2019)

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

Oprócz różnicy w liczbie zaworów, zmianie uległa również sama przepustnica powietrza. W starszych konstrukcjach stosowano pojedyncze i podwójne przepustnice. W nowszych konstrukcjach widziałem tylko pojedyncze. Czy jest to bez znaczenia? Nie koniecznie. Znów jestem zwolennikiem starszego rozwiązania- mimo, że to podwójna ilość elektroniki! Silnik po starcie przełączał się na „krótki obieg”, czyli pomijał chłodnicę intercoolera, po to by szybciej osiągnąć temperaturę pracy, później stopniowo przełączał się na standardowy obieg. W przypadku pojedynczej przepustnicy, powietrze ma tylko jedną drogę, więc będzie nagrzewał się nieco wolniej. To samo dotyczy sterowania zmienną geometrą turbiny- w 2.0 HDI jest to fizyczne podciśnienie, w 1.6 HDI jest to wyliczona wartość podciśnienia, przekazywana przez kolejny elektrozawór.

Najpopularniejsze odmiany silnika HDI ze względu na moc to: 90 KM, 109 KM, 110 KM oraz 112 KM i 115 KM (FORD).



1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

2.0 HDI jest również bardzo dobrą, konstrukcją, również występującą w wersjach z 8 jak i 16 zaworami. Nie przesadzę pewnie, jeśli powiem, że nawet lepszą. Jest w nim o wiele mniej elektroniki, a to co można było zrobić w prosty sposób, przy pomocy analogowych sygnałów (np. Podciśnienie) to zrobiono.

Najbardziej popularne zakresy mocy to: 109 KM, 115 KM (Ford) oraz 136 KM.


Przy tej konstrukcji często montowany dodatkowy, elektryczny podgrzewacz płynu chłodniczego, dzięki czemu w zimnym okresie silnik szybciej osiąga temperaturę pracy.

Czy uważam, że 2.0 jest lepszym wyborem?

To zależy. Tak naprawdę, 1.6 HDI jest nie do pobicia, jeśli chodzi rekordowo niskie spalanie, jednak nie był to strzał w 10, by montować go w takich dużych nadwoziach jak Citroen C5, czy Ford Turneo. Nie twierdzę, że silnik ten nie daje sobie rady. Jak na samochód ważący 1500-1800 kg silnik ten radzi sobie wyjątkowo dobrze, jest elastyczny i żwawy. Jednak to, że daje sobie radę, nie oznacza, że nie „wysila” się bardziej niż jego brat 2.0 HDI przy praktycznie tej samej mocy.

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

Dla porównania, według danych katalogowych:

silnik 1.6 HDI posiada:

110 KM przy 4000 obr/min oraz moment 240 Nm przy 1750 obr/min

silnik 2.0 HDI posiada:

115 KM przy około 2000 obr/min oraz moment 300 Nm przy około 2000 obr/min

Logicznym i słusznym wnioskiem jest to, że większy silnik będzie trwalszy i mniej problematyczny, od mniejszego umieszczonego w wielkim nadwoziu.

Do mniejszych samochodów typu Berlingo, czy Peugeot 306- 1.6 HDI jest wyborem idealnym według mniej. Wersja 90 konna 1.6 HDI jest konstrukcją równie pancerną jak 2.0 HDI. Silniki te są w stanie pokonać 400-500 tys. km. W moim posiadaniu jest wersja 109 konna i samochód ma już przejechane 328 tysięcy, w moim 2.0 przebieg również na poziomie 328 tysięcy. Z małą różnicą: 1.6 HDI przypomina już o swojej pomarańczowej kontrolce- dzięki super świetnemu zaworowi EGR (NOT!), na szczęście w 2.0 jeszcze się to nie pojawiło.

filtr fap

Różnice w spalaniu?

Różnice w spalaniu nie są z moich obserwacji drastycznie różne. W trybie mieszanym w jakim się poruszam jest to różnica w granicach 1-1.5 L/ 100 km. Przy bardzo spokojnej jeździe, prostej trasie i małych oporach powietrza 1.6 HDI na komputerze pokładowym potrafi zejść do spalania 3.4 L / 100 km, czyli w praktyce spali pewnie jakieś 4.5 L / 100 km. Silnik 2.0 HDI przy zachowaniu powyższych warunków spala według komputera pokładowego 5.1 L / 100 km, czyli w praktyce nieco ponad 6 L / 100 km. Uprzedzam pytania- dane nie są wyciągnięte z palca, lecz uśrednione po różnych trasach.

Co jeszcze łączy te silniki? Żaden z powyższych nie lubi się nudzić- mam na myśli jazdę po mieście. Mam tutaj na myśli szczególnie filtry cząstek stałych, które na krótkich dystansach w terenie zabudowanym nie mają kiedy się wypalić, co z kolej później skutkuje ich zapychaniem itd.

Kolejną zaletą obydwu silników są wtryskiwacze zdatne do regeneracji. Nie jest to oczywiste we wszystkich samochodach. Przykładem jest Laguna pierwszej generacji! 🙂 Także pod tym względem, nie ma się czego obawiać.

Spalanie 1.6 HDI

Pozostałe koszty utrzymania:

Pozostałe koszty utrzymania tj. Oleje, płyny, rozrząd- są na podobnym poziomie i nie są to ceny mocno wygórowane. Oryginalna wkładka filtra oleju kosztuje w granicach 20 PLN- grzech byłoby nie wymieniać! Ale bym wymieniał! Uaa! Filtry paliwa w okolicach 80 PLN, filtr powietrza około 30 PLN- standard. Nie ma się co bać awaryjności tych silników, jest ich naprawdę dużo, a oryginalne części w bardzo dobrym stanie można w większości kupić bardzo tanio.

Przykładowo koszt wymiany uszczelnień wtrysków oraz kolektora ssącego zamykamy w kwocie 100 PLN.

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

Podsumowanie:

Podsumowując, na dzień dzisiejszy gdybym miał wybrać, któryś z powyższych silników, wybrałbym 2.0 HDI. Jest to silnik naprawdę trwały i żywotny, pozbawiony „wad” 1.6 HDI – nawiązując do elektronicznego EGR. Mimo, że jest to może jedna rzecz, lecz strasznie uciążliwa. Po uczciwym przebiegu zawór potrafi się samoczynnie skleić, zapchać, zablokować. To z kolei powoduje wyrzucenie stosownego, wszystkim znanego błędu koloru pomarańczowego, co z kolei powoduje przejście w trym awaryjny (maks. 3000 obr/min). 2.0 HDI ma klasyczny zawór EGR sterowany podciśnieniem. Wewnętrznie zawór 1.6 HDI ma bieżnie, po których porusza się drugi element blokujący przepływ. W 2.0 HDI jest zwykły zawór gniazdowy, podobne jak w VAG-ach- prosta i dobra i nie tak droga w utrzymaniu konstrukcja.

1.6 HDI, czy 2.0 HDI. Co wybrać. który lepszy. Wady i zalety silników HDI. Koszty serwisu i trzymania. Blog poświęcony motoryzacji- zrób to sam.

The end.

To moje osobiste obserwacje, które na ten moment byłem w stanie wypisać. Jeśli coś wpadnie mi do głowy- uzupełnię. Podziel się w komentarzu własną opinią.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *