Panewka wału korbowego
Inne,  Narzędzia

Co to jest panewka? i po co się ją stosuje. Diagnostyka- objawy uszkodzonej panewki- przykłady zużytego elementu.

Dla jednych sprawa może być banalna i oczywista, dla innych bardziej odległa. A więc co to jest ta panewka? W poniższym wpisie odpowiem na to pytanie oraz pokaże przykłady zużytej panewki. Powiem też co nieco o objawach, jakie mogą świadczyć o jej zużyciu. 

 

Panewka jest elementem łożyskującym. Dzięki panewkom wał swobodnie się obraca nie zużywając elementów sąsiadujących. Panewka to tak naprawdę dwa, półksiężycowe kawałki blachy, po których obraca się wał dzięki filmowi olejowemu dostarczanemu poprzez kanały olejowe wału korbowego.

 

Panewki korbowodowe, panewki główne. Diagnostyka, objawy

 

Panewki przylegają do elementu korbowodu, tak zwanej bieżni- w przypadku panewek korbowodowych. Na poniższym zdjęciu widzisz drugą część stopki korbowodu, i tu powinna być umieszczona jedna z dwóch panewek.

 

Panewki korbowodowe, panewki główne. Diagnostyka, objawy

 

Po skręceniu obydwu części tworzy się okrąg, a zawarte w nim panewki tworzą powierzchnię łożyskującą.

 

Panewki korbowodowe, panewki główne. Diagnostyka, objawy

 

Panewki dzielimy na panewki korbowodowe oraz panewki główne.

W miejscach oznaczonych czerwoną strzałką, pracują panewki korbowodowe, a więc na nich pracuje korbowód z tłokiem.

Niebieskie strzałki, to powierzchnia panewek głównych (inaczej zwane też czopami wału). Na tych panewkach, na bloku silnika oparty jest wał korbowy.

Zielone strzałki to kanały olejowe, dzięki którym dostarczany jest olej, dzięki któremu zmniejsza się tarcie między powierzchniami.

 

Budowa wału korbowego

 

Między innymi,  dlatego bardzo ważne jest dbanie o właściwy poziom oleju w silniku. Gdy brakuje oleju, lub pompa oleju nie daje rady wytworzyć odpowiedniego ciśnienia, lub też układ korbowo- tłokowy jest mocno wyeksploatowany panewki mogą się zatrzeć. W najgorszym wypadku panewka może się obrócić, wtedy słychać charakterystyczne metaliczne uderzanie od strony skrzyni korbowej.

 

Panewki korbowodowe, panewki główne. Diagnostyka, objawy

 

Na powyższym zdjęciu widzisz dwie BARDZO zużyte panewki, jedna w nieco lepszym, druga w agonalnym stanie. Widoczne są wżery, wgłębienia oraz w przypadku prawej- wytarty kompozyt. Silnik z takimi panewkami może pracować jeszcze jakiś czas, lecz jego dni są policzone. Mówiąc bardziej potocznie- wkrótce panewki się zatrą. Co to oznacza? oznacza to, że na panewce nie będzie możliwości wytworzenia filmu olejowego, przez co nastąpi zwiększone tarcie, w efekcie wzrost temperatury, w końcowej fazie zblokowanie silnika.

 

Bez odpowiednio wczesnej reakcji, narażamy się na dużo większe koszty remontu. Oprócz kompletu panewek, potrzebny będzie również szlif wału, lub jego wymiana w przypadku dużych rys na bieżniach.

 

Panewka wału korbowego

 

Oprócz odpowiedniego poziomu oleju w silniku, ważna jest również jego jakość, a także częstotliwość wymiany. Niska lepkość oraz zużyty olej tworzy nieporównywalnie niższy poziom jakości filmu olejowego. Można sobie wyobrazić kroplę oleju jako poduszkę. Świeży olej jak nowa poduszka- jest wygodny, dobrze amortyzuje. Zużyty olej, jak wyleżana poduszka, jest niewygodna, a zamiast komfortu, czujesz jakby coś niepotrzebnego było pod Twoją głową.

 

Panewki korbowodowe, panewki główne. Diagnostyka, objawy

 

Inną przyczyną mogą być też filtry oleju niskiej jakości, lub nie wymieniane przy zmianie oleju. Serio! to się zdarza- widziałem na własne oczy. 🙂

Niska jakość oleju może powodować zwiększone tarcie oraz agresywniejszą pracę elementów współpracujących, przez do oleju mogą się przedostawać opiłki metalu. Istnieją również wadliwe pompy paliwa, które mogą takie opiłki emitować, a które z kolei mogą trafiać do wtrysków oraz pośrednio do oleju.

 

Możliwe przykładowe objawy wyeksploatowanych panewek: 

  • problemy z uruchomieniem silnika
  • nadmierne kopcenie
  • niskie ciśnienie oleju
  • metaliczne stukanie
  • odczuwalny spadek mocy
  • podwyższona temperatura oleju/ płynu chłodniczego

 

I na koniec mały suchar 😀

„puk! puk!… kto tam? – panewka” 😀

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *