Audi,  Citroen,  Narzędzia,  Testy

Czyszczenie układu paliwowego- Liqui Moly Diesel SPULUNG- Czy warto?

Wątpliwej jakości paliwo, zanieczyszczenia, nagar- to tylko niektóre z czynników, które mogą wpływać na działanie i żywotność układu zasilania paliwem.  Nowoczesne układy paliwowe bez wątpienia są bardziej precyzyjne i oszczędniejsze niż ich starsze odpowiedniki, jednak bywają też bardziej wrażliwe. Postanowiliśmy wykonać test, przy użyciu środka Liqui Moly Diesel SPULUNG. W celu sprawdzenia, czy środek faktycznie działa, do układu wpięliśmy filtr przepływowy. Zobacz efekty poniżej.

 

W roli pacjenta wystąpią dwa samochody z różnym układem wtryskowym. Dokładniej będzie to silnik 1.6 HDI HZ od koncernu PSA oraz 1.9 TDI AFV od koncernu VAG. Liqui Moly najlepiej wlać do przezroczystego naczynia, wtedy łatwiej obserwować co się dzieje. Można oczywiście wprowadzić przewody do puszki.

 

Operacja HDI

 

Czyszczenie układu paliwowego- Liqui Moly Diesel SPULUNG- Czy warto?

Citroen C5 1.6 HDI HZ

 

Nasz układ paliwowy spięliśmy na „krótki obieg”- mianowicie słoik stał się naszym zbiornikiem paliwa. Powrót paliwa również został wprowadzony do słoika. Dzięki takiemu zabiegowi możemy realnie ocenić zanieczyszczenia układu zasilania, a nie filtrujemy zanieczyszczeń z baku. Podłączenie jest bardzo proste- obydwa przewody mają łączniki przy górnej listwie.

 

Czyszczenie układu paliwowego- Liqui Moly Diesel SPULUNG- Czy warto?

Citroen C5 1.6 HDI HZ

 

Po drugiej stronie silnika- rozpinamy filtr i w tamte miejsca wkładamy wężyk, aby zamknąć obwód.

Sama operacja trwa około 30 minut. W silniku HDI znajduje się układ wtryskowy common rail, sercem którego są piezoelektryczne wtryskiwacze Bosch.

 

 

Operacja TDI

 

Na poniższym zdjęciu połączenie w Audi A4 B6.

 

Czyszczenie układu paliwowego- Liqui Moly Diesel SPULUNG- Czy warto?

Audi A4 B6 1.9 TDI AFV

 

Zobacz też: Uszczelka pod głowicą. Przykładowe objawy uszkodzenia i diagnostyka 

 

Z racji tego, że w Audi nie ma „spinek” do filtra, warto wcześniej zaopatrzyć się w łączniki przewodów (białe elementy między przewodami widoczne na poniższym zdjęciu). Na poniższym zdjęciu połączenie w Audi A3 1.9 TDI.

 

Czyszczenie układu paliwowego- Liqui Moly Diesel SPULUNG- Czy warto?

Audi A3 8L 1.9 TDI 

 

 

Efekty czyszczenia!

Na poniższym zdjęciu widzisz zanieczyszczenia zebrane przez filtr przepływowy. Po lewej stronie pompo- wtrysk, po prawej common rail.

 

Czyszczenie układu paliwowego- Liqui Moly Diesel SPULUNG- Czy warto?

 

Podsumowanie 

Poniższa informacja nie świadczy o wyższości, któregoś z układów, a o ilości zanieczyszczeń. Tak naprawdę, nie wiadomo kiedy czyszczone było wcześniej- być może nigdy. Zanieczyszczenia znajdują się w całym układzie, jednak najważniejszym punktem są tutaj „siateczki” przy wtryskiwaczu. Jest to miejsce,w którym mogą zbierać się opiłki (np. przy pompach tłoczkowych w HDI) lub inne zanieczyszczenia, których nie zatrzymały się na filtrze powietrza. Zanieczyszczenia w konsekwencji ograniczają one przepływ. W gorszym przypadku kiedy trafią do wnętrza wtryskiwacza, mogą go uszkodzić lub zapchać końcówki wtryskiwacza. Produkt Liqui Moly można stosować we wszystkich silnikach diesla, również z FAP/DPF. Dodatek ten można też zwyczajnie wlać do paliwa. Według danych producenta jedna puszka na 75 L paliwa. Oprócz czyszczenia można zaobserwować nieznaczny wzrost mocy dzięki zwiększonej liczbie cetanowej.

 

Czy warto?

W mojej opinii oczywiście warto raz na rok wykonać taką operację czyszczenia, lub też raz na jakiś czas wlanie do baku takiej puszeczki. Kosz takiej operacji nie przekracza 40 PLN. Czy pomaga? oceń zdjęcie przedstawiające filtry. Jedno jest pewne- nie zaszkodzi! Według moich obserwacji nastąpiła poprawa korekt wtryskiwaczy.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *