uszczelka pod głowicą, diagnostyka
Citroen,  Narzędzia

Uszczelka pod głowicą. Przykładowe objawy uszkodzenia i diagnostyka

Zaraz pod turbosprężarce, uszczelka pod głowicą jest to drugi temat powodujący ciarki na ciele. Objawy uszkodzenia uszczelki nie zawsze są oczywiste i łatwe do wykrycia. Niestety wiąże się to również z dodatkowymi kosztami wynikającymi z tego. W poniższym poście postaram się pomóc Ci zdiagnozować uszkodzoną uszczelkę, lub zwrócić uwagę na inne elementy, które mogę powodować podobne objawy.

 

Uszczelka głowicy jest elementem separującym głowicę od bloku silnika. Musi być to element trwały, który jest w stanie wytrzymać zarówno wysoką temperaturę jak również wysokie ciśnienie. Wykonana jest z metalu, a konkretniej wielu warstw „blachy”. Wspomnę na wstępnie, że karygodnym jest nakładanie na nią silikonu, w celu doszczelnienia. Pewnie nie wspomniałbym o tym, gdybym na własne oczy takiej magii nie zobaczył. To niedopuszczalne!

 

uszczelka pod głowicą, diagnostyka, citroen c5 1.6 HDI

 

Możliwe objawy uszkodzenia uszczelki pod głowicą:

  • olej w płynie chłodniczym
  • płyn chłodniczy w oleju
  • nietypowe naloty w powyższych mediach osiadające zwykle na korku
  • nierówna praca silnika
  • przegrzewający się silnik
  • problemy z uruchomieniem silnika
  • spadek mocy
  • wzmożone kopcenie
  • „wyrzucanie” płynu chłodniczego przez korek
  • ubywanie płynu chłodniczego

Jeśli o czymś jeszcze zapomniałem, napisz w komentarzu- uzupełnię. 🙂

 

Przyczyny uszkodzenia uszczelki

 

Przyczyn jak zwykle może być wiele i bez większego rozbierania nie jest to łatwe do ustalenia. Najczęściej uszkodzenie spowodowane jest przegrzaniem silnika. Drugą przyczyną, mniej popularną, ale jednak nagminną jest nieprawidłowy remont silnika. Najczęściej remont taki kończy się wymianą uszczelki, czyli załataniem efektu nieprawidłowości. Ważne jest by również usunąć źródło, które to uszkodzenie spowodowało. Kiedy do takiego uszkodzenia już dochodzi, należy oddać blok silnika oraz głowicę do planowania, a następnie do kalibracji. Każda nierównoległość, czy też nie współosiowość może spowodować ponowne uszkodzenie uszczelki. Obciążenia muszą rozkładać się równomiernie. Nie warto na tym oszczędzać. Oczywiście kluczem do sukcesu jest równomierne dokręcenie śrub, które wykonuje się również w określonej kolejności. 

Jeśli już zdiagnozowaliśmy przykładowy przedmuch między 2-3 cylindrem należy splanować powierzchnię tak, aby pozbyć się wgłębienia. Nie dopuszcza się podkładania czegokolwiek pod uszczelkę- np. kawałka innej uszczelki. Z takim przypadkiem również się spotkałem. 

 

uszczelka pod głowicą, diagnostyka, CItroen c5 1.6 HDI TED4 HZ

 

A może nie uszczelka jest winna?

 

No właśnie. Warto przyjrzeć się bliżej całej reszcie. Zdarza się, że kłopoty są spowodowane na przykład przez wypalone gniazda zaworowe. Podczas eksploatacji, zarówno w gniazdach jak również na samych zaworach zbiera się nagar. Z czasem zawory te nie są w stanie się domykać lub też nie uszczelniają- co powoduje z kolei między innymi spadek ciśnienia sprężania. Może to również dawać objawy o jakich mówiliśmy wcześniej. Przy demontażu głowicy, również oprócz planowania, warto poprosić o jej sprawdzenie pod kątem szczelności. Jak najbardziej słuszny będzie też jej remont polegający między innymi na obróbce gniazd zaworowych. 

 

głowica Citroen c5 1.6 HDI TED4 HZ

 

Kolejną przyczyną mogą być „zatarte” hydrozawory. W naszych C5 jak i w większości aut nowej generacji, nie ma potrzeby regulowania luzów zaworowych. Za precyzję regulacji odpowiadają mówiąc kolokwialnie „szklanki”. Szklanka to właśnie zaworek, którego wysokość jest regulowana poprzez ciśnienie oleju. Jeśli nie jest w stanie pracować w pełnym zakresie lub w ogóle,  zawór będzie pracował „twardo”. Często da się to usłyszeć. Brak reakcji na taki alarm, może skończyć się tak jak na poniższym zdjęciu- czyli urwaniem zaworu, w konsekwencji uszkodzeniem również tulei i głowica do wymiany. 

 

1.6 HDI TED4 HZ urwany zawór Citroen C5

uszkodzona tuleja 1.6 HDI TED4 HZ

 

Jeszcze inną przyczyną może być pęknięta sama tuleja. To również się zdarza. Często nie daje o sobie znać, kiedy silnik jest jeszcze „zimny” to znaczy, nie osiągną temperatury roboczej. To również w jakimś stopniu da się sprawdzić samemu, na przykład przez podgrzewanie palnikiem. Po oczyszczeniu papierem wodnym, czy też „pod palcami” może się wydawać wszystko super. Po podgrzaniu może pojawić się rysa.

 

uszczelka pod głowicą, diagnostyka, 1.6 HDI TED4 HZ

 

Czy da się coś sprawdzić nie rozbierając silnika?

 

Owszem. 🙂 Da się jednak, nie jest to metoda 100%. Właściwie nigdy nie masz 100% pewności, póki nie rozbierzesz i nie zobaczysz. Doświadczony mechanik, najczęściej trafia z diagnozą. Poniższa metoda jest banalnie prosta do wykonania i nie musisz mieć doświadczenia w temacie. Na poniższym zdjęciu widzisz tester obecności dwutlenku węgla. Właściwie najprostszy, najtańszy tester składa się jak widzisz z rurki- jak do wina 😀 adaptera pod rozmiar korka płynu chłodniczego, no i płynu reakcyjnego. Aby wykonać test, rozgrzej silnik do temperatury 30-40 stopni i go zgaś. Delikatnie i powoli odkręć korek płynu chłodniczego- ale naprawdę delikatnie, ponieważ w układzie jest ciśnienie i płyn może „wystrzelić” :). Włóż adapter z rurką i wlej płyn reakcyjny. Następnie uruchom silnik i pozostaw na około 5 minut.Jeśli płyn zmieni zabarwienie (odcień żółtego, pomarańczowego) to oznacza obecność dwutlenku węgla w układzie chłodzenia i najprawdopodobniej istnieje problem z uszczelką. Koszt testera 10-20 PLN.

 

Tester obecności CO2 , 1.6 HDI TED4 HZ

 

Jeśli artykuł był pomocny, pozostaw po sobie komentarz. 

 

Pozdrawiam, 

Grzegorz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *