Citroen

Po co w aucie zawór EGR? Diagnostyka i naprawa

Zawór EGR jest zaworem, który wpuszcza część spalin ponownie do komory spalania. Zabieg taki jest wykonywany między innymi po to, by rozbić długie łańcuchy węglowodorowe w procesie ponownego spalenia. Służy to głównie obniżeniu ilości szkodliwych toksyn do atmosfery.

 

Jak działa zawór EGR?

 

Wyróżnia się dwa podstawowe typy zaworów ze względu na ich sterowanie: elektroniczny oraz podciśnieniowy. Zasada działania od strony mechanicznej zaworu jest ta sama. Zawór otwiera się i zamyka wpuszczając część spalin z powrotem do kolektora ssącego. Na poniższym zdjęciu strzałką zaznaczyłem miejsce, którędy spaliny wpadają do kolektora ssącego.

citroen c5 1.5 ted4 hz EGR zawór recyrkulacji spalin

To jeszcze nie koniec historii. Kiedy zawór się otwiera? I tutaj znów można wyliczyć dwa przypadki.

  • kiedy silnik jest zimny, część spalin jest wpuszczana w celu jego dogrzania.
  • Na średnich obrotach. Jeśli spaliny zostałyby wpuszczone na niskich obrotach, mogłyby „zadusić” silnik. Kiedy zostałyby wpuszczane na wysokich obrotach, nastąpiłby odczuwalny spadek mocy.

W przypadku C5 z silnikiem 1.6 HDI zawór sterowany jest serwomotorem. Część elektryczną i mechaniczną możesz zobaczyć na zdjęciu poniżej.

citroen c5 1.5 ted4 hz EGR zawór recyrkulacji spalin citroen c5 1.5 ted4 hz EGR zawór recyrkulacji spalin, sadza w zaworze recyrkulacji spalin

 

Czy warto czyścić EGR?

 

Jestem szczerym zwolennikiem czyszczenia EGR. Po roku jazdy potrafi się naprawdę mocno zanieczyścić. Jest to szczególnie ważne, kiedy silnik spala nam olej lub kiedy zawór EGR nie działa poprawnie.

Zobacz jakie skarby pozastawiają w kolektorze ssącym spaliny wprowadzone do ponownego spalenia:

citroen c5 1.5 ted4 hz EGR zawór recyrkulacji spalin, zanieczyszczenia kolektora ssącego

 

Co kiedy zawór nie działa ?

 

Fajnie byłoby ustalić czemu nie działa. W większości przypadków jest po prostu zanieczyszczony. Duża ilość nagaru, czy też sadzy, zwyczajnie nie pozwala mu się poruszać. Na powyższych zdjęciach możesz zobaczyć jak w praktyce wygląda to po roku użytkowania. A jak może wyglądać po kilku latach ? 🙂 W moim zaworze niestety uszkodzeniu uległa tuleja prowadząca, więc aktualnie jest zamontowany nowy zawór.

citroen c5 1.5 ted4 hz EGR zawór recyrkulacji spalin

 

Uczenie zaworu

 

Pamiętaj, że po każdym rozebraniu zaworu, trzeba przeprowadzić ponowne uczenie zaworu w Lexii. Uczenie przeprowadza się w celu „zbadania” maksymalnego zakresu ruchu serwomechanizmu i wyskalowanie go na nowo.

W przypadku silników wyższych tj. np. 2.0 HDI nie ma tego problemu, ponieważ zawór jest sterowany podciśnieniem i po czyszczeniu nie wymaga dodatkowych czynności z tym związanych.

 

Kiedy czyszczenie nie pomoże, co wtedy?

 

Istnieje jeszcze druga opcja sprawdzenia zaworu, jednak wyga ona programu diagnostycznego Lexia. Jeśli nie posiadasz takiego programu, po czyszczeniu zaworu udaj się do diagnosty. Wykona dla Ciebie test elementu, a przy okazji usunie Ci błędy powstałe przy błędnej pracy zaworu, a później jego odpięciu.

 

Jak wykonać test zaworu?

 

  1. Otwieramy program Lexia, włączamy zapłon
  2. Wpisujemy VIN oraz OPR (znajduje się na naklejce przy drzwiach kierowcy)
  3. Wchodzimy w „Diagnostyka” -> „Test globalny”
  4. Przechodzimy do zakładki „Wtrysk”
  5. Odczytujemy błędy – możesz odczytać konkretny błąd usterki oraz w którym momencie zawór się „zawiesił”
  6. Kasujemy błędy ( będzie to wymagało wyłączenia zapłonu na kilkanaście sekund)
  7. Przechodzimy do zakładki „Test elementów wykonawczych”
  8. A następnie „test zaworu EGR”
  9. Powinieneś słyszeć pod maską delikatne „pukanie” zaworu.

 

Czy zawór działa poprawnie?

 

Istnieje również możliwość sprawdzenia, czy zawór pracuje poprawnie.

  1. Otwieramy program Lexia, włączamy zapłon
  2. Wpisujemy VIN oraz OPR (znajduje się na naklejce przy drzwiach kierowcy)
  3. Wchodzimy w „Diagnostyka” -> „Test globalny”
  4. Przechodzimy do zakładki „Wtrysk”
  5. Odczytujemy błędy
  6. Kasujemy błędy ( będzie to wymagało wyłączenia zapłonu na kilkanaście sekund)
  7. Przechodzimy do zakładki „Pomiar parametrów standardowych”
  8. Następnie „informacje dotyczące powietrza”

W tej zakładce tak naprawdę interesują Cie dwie informacje.

  • Polecenie otwarcia zaworu EGR
  • Polecenie otwarcia przekazanie położenia zaworu EGR.

Druga informacja to tak zwane „kopiowanie”, czyli wartość zadana. Obie wartości powinny być jak najbardziej zbliżone do siebie. Podsumowując otwarcie ma być bliskie, bądź równe poleceniu otwarcia.

Przechodząc do zakładki „informacje różne” możesz odczytać informacje „Ostatnie uczenie EGR” i tutaj możesz mieć: prawidłowe lub nieprawidłowe.

 

Wady zaworów EGR:

 

  • Często powodują błąd „check engine”. Konsekwencją tego jest odcięcie przez komputer zaworu, najczęściej w takiej pozycji jak został. Jeśli zawór zamknął się w pozycji pośredniej- spaliny będą non stop wprowadzane do kolektora ssącego. Między innymi mogą wystąpić błądędy z tym związane: P0490, P1162, P0405, P1461,
  • Przejście w tryb awaryjny. W zależności od rodzaju błędu i pozycji zamknięcia zaworu, komputer BSI może przejść w tryb „awaryjny”. Najczęściej objawia się to spadkiem mocy oraz brakiem sterowania geometrii turbosprężarki. Nie będziesz w stanie także przekroczyć magicznego progu 3000 obr/min.
  • Może nie działać ESP oraz kontrola trakcji. Co to ma wspólnego? kiedy samochód wpadnie w poślizg, komputer przejmuje kontrolę nad momentem silnika. Może być on dławiony właśnie przez wpuszczenie spalin do kolektora ssącego, co przełoży się na niższy moment obrotowy, a w konsekwencji mniejszy moment na kołach. Kiedy EGR zawodzi w kontekście elektrycznym- możemy stracić ESP i kontrolę trakcji.
  • Wysokie koszty serwisowania. Nie jest to przypadłość jedynie Francuzów. Ceny zaworów nie są najniższe, a niestety o zamiennikach nie ma co nawet wspominać, bo po prostu się nie sprawdzają.
  • Spaliny wprowadzane do układu dolotowego pozostawiają bardzo dużą ilość zanieczyszczeń.

 

Zalety zaworów EGR:

 

  • Mniejsze zanieczyszczenie środowiska
  • Szybsze ogrzewanie płynu chłodniczego. Spaliny z zaworu EGR zanim trafią do kolektora ssącego są schładzane w chłodnicy spalin. W chłodnicy spalin krąży płyn chłodniczy, który odbiera energie cieplną spalinom.
  • Teoretycznie niższe spalanie.

 

Z chęcią poznam Twoją opinię, na temat artykułu. Możesz podzielić się nią pisząc komentarz poniżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *