wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734
Citroen,  Inne

Możliwe przyczyny nie działającego wentylatora nawiewu lub działania cyklicznego [ Citroen C5 / Peugeot 407 ]

Od jakiegoś czasu wentylator żyje własnym życiem. Chwile działa, za chwilę nie działa i znów chwilę działa. Przyczyna nie była łatwa do odnalezienia. Jazda bez nawiewu szczególnie w czasie deszczu, czy w zimie jest jednym wielkim koszmarem. W dodatku stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze. Mimo braku cierpliwości ( 😀 ) postanowiłem zająć się tym problemem. W tym artykule postaram się przedstawić możliwe przyczyny nie działającego lub działającego cyklicznie wentylatora. 

 

Postaram się krótko scharakteryzować objawy jakie się pojawiły. To, że wentylator nie działał- to oczywiste. Dodatkowo sterowanie nawiewu od strony panelu climatronic działało- na ekranie widać „ruch” wiatraczka, przy obracaniu pokrętłem. Dodatkowo przy całkowitym wyłączeniu i włączeniu nawiewu było słychać prace serwo napędów od regulacji klap. Co na to Lexia? Program po podpięciu wykrył usterkę.

  • Usterka ( 1403 ) Układ ogrzewania dodatkowego. Zwarcie z masą. Zwarcie z plusem. Przerwany obwód, albo wadliwe działanie urządzenia wykonawczego.
  • Błąd F734. Defekt. Usterka trwała. System diagnostyki dmuchawy. Nieokreślone.

 

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

 

Spalony bezpiecznik

Ten przypadek- wiadomo, dotyczy przypadków, gdzie wentylator nie działa w ogóle. Czasami jednak rozwiązuje to problem. Sprawdź na tablicy opisów, który bezpiecznik odpowiada za wentylację i po sprawie. Sprawdź też pokrewne, które odnoszą się do zasilania osprzętu kokpitu, czy klimatyzacji.

 

Uszkodzony rezystor nawiewu

W dużej większości modeli zarówno Citroen C5 jak i Peugeot 407 zmianę obrotów silnika realizuję się przez zmianę oporów na rezystorze nawiewów. Rezystor znajduje się pod osłoną nawiewu „na nogi” u pasażera. Należy zdemontować plastikową osłonę, lub w razie potrzeby dodatkowo schowek i w tylnej części przy tunelu znajduje się rezystor. Można poznać go po zielonej wtyczce- przypomina spory radiator komputerowy. Jest to chyba najczęściej występująca przyczyna.

 

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734, rezystor nawiewu

 

Uszkodzona instalacja elektryczna

To akurat mój przypadek. Doszukiwałem się bezskutecznie rezystora nawiewu, ale go nie było. Posiadam mnóstwo zdjęć z demontażu całego kokpitu i po szczegółowej analizie okazało się, że go nie ma. Potwierdzeniem tego była strona Citroena, gdzie wpisując VIN możesz sprawdzić jaki osprzęt występuje w Twoim modelu. Jak się okazało w tym przypadku regulacja prędkości realizowana była przez PWM i sterownik silnika Siemensa.

 

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734, sterownik siemens

 

W moim przypadku nie był jednak uszkodzony sterownik, czy też silnik, a sama instalacja.

 

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734, instalacja

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

 

Zwyczajnie przepaliły się styki we wtyczce łączącej. Jeśli mogę wyrazić swoje zdanie, to nie było rozsądnym wkładanie przewodu 2,5 mm i zakończenie ich tak słabymi pinami. Ogólnie cały przewód łączący biegnie od wtyczki zasilania silnika, łączy się z zasilaniem rezystancji grzejnej ( 900W – do ogrzewania powietrza ) i schodzi się do takiej wtyczki, która biegnie dalej do instalacji centralnej.

 

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734, złącze wtyczka silnika

 

Uzasadnionym zachowaniem w zimie jest to, że skoro ma rezystor grzejny- ustawia temperaturę wnętrza na maksimum, dodatkowo nawiew też. Wtedy występuje największy pobór prądu, co przy takich badziewnych stykach sprawia, że wzrasta temperatura złącza i dzieje się tak jak powyżej.

Rozwiązaniem problemu jest po prostu zarobienie kabli od nowa używając konkretniejszych wtyczek.

 

Jest to najbardziej czasochłonna przyczyna i wymaga niestety demontażu kokpitu. Mam dla Ciebie kilka pomocnych informacji, które być może będą dla Ciebie przydatne i ułatwią Ci pracę. 

 

Jak zdemontować deskę rozdzielczą

Jak zdemontować podszybie

 

Dodatkowo kilka zdjęć, które mogą być przydatne przy demontażu klap nawiewu oraz samego silnika nawiewu.

 

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

wentylator nawiewu citroen c5, peugeot 407, F734

 

 

Mam nadzieję, że artykuł pomógł w rozwiązaniu tej dramatycznej sytuacji 🙂

 

Pozdrawiam!

4 komentarze

  • Qecaj

    Kawał pięknej i wymagającej pracy. Szacun. Do tego rzeczowy i szczegółowy opis zabiegu i odwołania do innych czynności. Jedne z najbardziej pomocnych wpisów w tym temacie. Pozdrawiam!

  • Daniel

    To może jeszcze jedna bardzo trywialna przyczyna. Walczyłem ostatnio ze sterowaniem gruszki turbo (sprawa była ciężka ale ostatecznie się udało). Oczywiście jedną czynności jakie robiłem było zaglądnięcie do bezpieczników w module BSM. Wszystkie były OK ale na drugi dzień nawiew nie działa. Okazało się że winny był zaśniedziały styk bezpiecznika dmuchawy. Jak go poruszyłem to przestał stykać… Wymiana na nowy pomogła 😉 A już myślałem, że ęie cytryna zaczyna sypać jak to w legendach krąży 🙂

    • Grzegorz

      Właście z tego co widzę, przyczyn może być tyle samo co właścicieli! hehe! dzięki za dodatkowe informacje, być może kiedyś one komuś pomogą 🙂
      Legenda, legendą- to auto potrafi zjeść dużo zdrowia, niemniej jednak to bardzo dobre auto! Nie mam serca go sprzedać 🙂 Pozdrawiam!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *